Rzepka kolanowa

Rzepka kolanowa to płaska kość znajdująca się z przodu stawu kolanowego. Pełni rolę ochronną, przez co nazywana jest „czapką kolana”, oraz funkcję amortyzującą. Jej zadaniem jest przenoszenie obciążeń dynamicznych, które podczas skakania, kucania, czy biegania są bardzo duże. Właśnie z powodu funkcji ochronnej, rzepka jest tak bardzo narażona na uszkodzenia. Jakie?

W praktyce fizjoterapeutycznej występuje kilka problemów ortopedycznych. Główne schorzenia rzepki to:

Boczne przyparcie rzepki (ELPS) – rzepka, zamiast poruszać się po bloczku kości udowej w trakcie zgięć i wyprostów kolana przesuwa się do jego bocznej części. To częsta kontuzja wśród osób, które dopiero rozpoczynają bieganie lub crossfit.

Kolano skoczka – jest to uszkodzenie więzadła rzepki, które jest skutkiem nawarstwiających się mikrourazów. Główne przyczyny tej kontuzji to częste wyskoki, zmiany kierunku biegu i lądowania.

Kolano kinomana – to zapalenie stawu rzepkowo-udowego, na skutek przykurczu mięśni i nierównomiernej pracy kolan. Schorzenie to, może dotyczyć przede wszystkim osób, które codziennie przebywają wiele godzin w pozycji siedzącej, ze zgiętymi kolanami.

Kolano biegacza – schorzenie, niedotyczące bezpośrednio samej rzepki, ale struktur wokół niej. Na skutek powtarzających się ruchów dochodzi do ich degeneracji oraz podrażnienia błony maziowej stawu kolanowego. W ten sposób powstaje stan zapalny, który powoduje ból i ogranicza ruchomość stawu kolanowego.

Konflikt rzepkowo-udowy – jego przyczyną są przeciążenia. Objawem jest silny ból przeważnie z przodu kolana w okolicach rzepki. Dolegliwości z tym związane, mogą występować zarówno podczas aktywności fizycznej, jak i długotrwałego siedzenia ze zgiętymi kolanami.

Zwichnięcie rzepki –  przyczyną zwichnięcia rzepki jest przeważnie nagły skręt nogi lub silne, bezpośrednie uderzenie w kolano. Rzepka wymyka się z rowka pomiędzy kłykciami kości udowej i przemieszcza się poprzecznie. Nawracające zwichnięcia rzepki, mogą skończyć się operacją.

Nie podjęcie leczenia rzepki może doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji, dlatego tak ważna jest konsultacja ze specjalistą. Rodzaj leczenia uzależniony jest od konkretnego rodzaju schorzenia, a decyzja o zastosowaniu terapii zależy od ortopedy.

Masz problemy z kolanem? Serdecznie zapraszamy na konsultacje do specjalistów Szpitala Świętego Łukasza. Sami kochamy sport i prowadzimy aktywny tryb życia. Wiemy, jak ważny jest szybki powrót do formy i zdrowia.

Zaufaj nam!