Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/apismedi/domains/ortopedia-sportowa.pl/public_html/wp-content/plugins/Revolution Slider/includes/operations.class.php on line 2854

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/apismedi/domains/ortopedia-sportowa.pl/public_html/wp-content/plugins/Revolution Slider/includes/operations.class.php on line 2858

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/apismedi/domains/ortopedia-sportowa.pl/public_html/wp-content/plugins/Revolution Slider/includes/output.class.php on line 3708
Ogrzewać, czy chłodzić - oto jest pytanie - Ortopedia Sportowa
Uczeń bielskiej szkoły następcą Kubicy?
17 listopada, 2020
Webinar online
3 grudnia, 2020

Ogrzewać, czy chłodzić – oto jest pytanie

Jesteśmy przekonani, że nie raz w swoim życiu doświadczyliście bólu. To nic innego jak sygnał z układu nerwowego, mówiący o tym, że w organizmie dzieje się coś niestandardowego, niepokojącego, złego. Jedną z przyczyn występowania bólu są z pewnością urazy sportowe.

Urazy takie dzielimy zwykle na dwie grupy:

  • OSTRE – takie, które wydarzyły się nagle, w tym momencie, wywołują nagły, silny ból, który pojawia się natychmiast, bądź najpóźniej do kilku godzin. Kiedy ich doświadczamy? Gdy upadamy, bądź mamy do czynienia z dużą siłą, podczas wypadku, albo gdy dojdzie do niekontrolowanego skręcenia stawu.
    Objawy: ból, opuchlizna, gorąc, zaczerwienienie, zasinienie.
  • PRZEWLEKŁE – potrafią rozwijać się niezauważone, w długim przedziale czasowym. Ból pojawia się, po czym znika, by po czasie wrócić w silniejszej wersji. Co jest ich przyczyną? Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej Pacjenci zaniedbują urazy ostre, bagatelizują je, stosują domowe metody, by zlikwidować ból, bez konsultacji, czy uraz nie spowodował trwałych uszkodzeń, bądź dysfunkcji, które powinny zostać skorygowane właściwą rehabilitacją.
    Inną przyczyną jest niewłaściwy tryb życia, przepracowanie, przeciążenia.

Będąc już przy temacie domowych sposobów uśmierzania bólu i leczenia urazów, najczęściej sięgacie po okłady, ciepłe lub zimne.

Jako że za oknem robi się mroźno, w pierwszej kolejności porozmawiamy o terapii zimnem.

TERAPIA ZIMNEM

Odruchowo stosujemy ją w przypadku urazów ostrych, ponieważ szybko zmniejsza odczucia bólowe i redukuje opuchliznę. Dodatkowo zimny okład obkurcza naczynia krwionośne, ograniczając krwawienie. Z „technicznego” punktu widzenia celem chłodzenia miejsc objętych urazem, jest zmniejszenie przewodnictwa w nerwach czuciowych i ruchowych (analgezja).

 

Dla Pacjenta najważniejszy jest jednak fakt, że krioterapia przyczynia się do zmniejszenia dolegliwości bólowych.
Metodę tę należy stosować umiejętnie.

Podstawowe wskazówki przy krioterapii:

  1. Do zabiegu możesz stosować zarówno specjalne żele, jak i lód z zamrażarki, jednak ten należy owinąć tkaniną, by nie doszło do odmrożenia.
  2. Czas chłodzenia nie powinien być dłuższy niż 15 – 20 minut, w zależności od kondycji skóry i indywidualnych odczuć.
  3. Zanim powtórzysz zabieg, upewnij się, że miejsce poddawane krioterapii powróciło do naturalnej temperatury.
  4. Skonsultuj uraz z ortopedą, aby uniknąć niepożądanych konsekwencji pourazowych.

Kiedy stosować terapię zimnem:

  • ostre urazy
  • kontuzje sportowe
  • stan zapalny
  • przed masażem sportowym
  • po masażu sportowym
  • ostry obrzęk
  • skurcze

Kiedy nie stosować terapii zimnem:

  • niewydolność krążenia
  • nadwrażliwość na zimno
  • otwarte rany

Jedną z ciekawszych form terapii zimnem jest morsowanie. Polega ono na zanurzeniach w zimnej wodzie w stałych cyklach. Okazuje się, że osoby, które praktykują morsowanie, są zdecydowanie bardziej odporne na czynniki chorobotwórcze, a ich organizm ma wyższe zdolności do regeneracji.

TERAPIA CIEPŁEM

Stosujemy ją najczęściej w przypadku urazów o charakterze przewlekłym. Ta terapia jest przyjemna i ma wiele zastosowań. Sportowcy stosują ją często przed wysiłkiem fizycznym, aby ułatwić mięśniom rozciąganie i rozluźnić je i zapobiegać skurczom.
Odradzamy stosowanie ciepłych okładów w momencie, gdy występuje ostry uraz, bądź miejsce wystąpienia kontuzji jest opuchnięte.

Wskazówki przy terapii ciepłem:

  1. Do terapii ciepłem możesz wykorzystać ciepłą kąpiel, prysznicowanie, bądź specjalne termofory.
  2. Okłady z użyciem termoforów, bądź żeli powinny być stosowane nie dłużej niż przez 20 minut. Warto zastosować ściereczkę, ręczniczek, aby zapobiec ewentualnym poparzeniom.
  3. Choć terapia jest przyjemna, to nie stosujmy jej tuż przed pójściem spać, aby nie stracić kontroli nad czasem zabiegu. Przegrzanie miejsca urazu nie jest wskazane.
  4. Jeżeli nie następuje poprawa, należy udać się do specjalisty, by wykluczyć dalsze pogłębianie się stanu chorobowego.

Kiedy stosować terapię ciepłem?

  • przewlekły ból
  • stan po urazie (nie wcześniej niż dobę po ostrym incydencie)
  • bóle karku i szyi
  • bóle pleców
  • skurcze

Kiedy nie stosować terapii ciepłem?

  • uraz ostry
  • zaburzenia krążenia
  • brak wrażliwości na temperaturę
  • zbyt duża wrażliwość na temperaturę
  • padaczka

Bez względu na to, czy chłodzisz, czy ogrzewasz i jakie metody wykorzystujesz, cel jest jeden – wymuszenie reakcji organizmu, aby ten szybciej się regenerował. Dzięki różnicy temperatur zwiększamy odporność organizmu, minimalizując dolegliwości bólowe. Chłód zmniejsza przewodnictwo nerwowe i uśmierza ostry ból, działając przeciwzapalnie. Ciepło natomiast wspomaga układ krążeniowy, mięśniowy i nerwowy. Obniża napięcie i reguluje napięcia mięśniowo-powięziowe.

Zapraszamy o Centrum Ortopedii Sportowej Szpitala św. Łukasza w Bielsku-Białej, gdzie specjaliści zdiagnozują każdy rodzaj urazu ortopedycznego oraz wdrożą odpowiednie leczenie, nie bagatelizując Twoich problemów. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że nawet najmniejszy ból, który trwa długo, potrafi działać destrukcyjnie na funkcjonowanie.

Podobało się? Podziel się z innymi

Facebook

YouTube