Sekcja Barku - Ortopedia Sportowa

SEKCJA BARKU

Leczenie kontuzji i urazów barku

Kontuzja barku zdarza się dość często i dotyczy nie tylko zawodowych sportowców. Szczególnie uciążliwy jest uraz stawu barkowego, czyli fragmentu ciała, który uczestniczy niemal we wszystkich ruchach górnej części tułowia. Okazuje się, że najczęstszą przyczyną takiej dolegliwości jest przeciążenie stawu, które może skutkować stanem zapalnym i dokuczliwym bólem.

Stawy kuliste charakteryzują się szerokim zakresem ruchów, co niesie ze sobą zwiększone ryzyko urazów. Narażeni na takie kontuzje są przede wszystkim sportowcy uprawiający takie dyscypliny jak siatkówka, tenis czy piłka ręczna. Kontuzja ta często również dotyka kulturystów, wykluczając ich na pewien okres z treningów.

Bark łączy kończynę górną z tułowiem i wykazuje największy zakres ruchów ze wszystkich stawów organizmu. Składa się ze stawu barkowo-obojczykowego, ramienno-łopatkowego, łopatkowo-żebrowego, mostkowo-obojczykowego oraz przestrzeni podbarkowej. Każda z wymienionych struktur może powodować ból całego barku oraz znacznie ograniczać ruchomość kończyny górnej.
Podłożem bólu barku mogą być nasilające się z wiekiem zmiany zwyrodnieniowe, choć choroba zwyrodnieniowa barku występuje rzadziej niż w innych stawach. Jeśli nastąpi uszkodzenie barku, pojawia się ból, stan zapalny oraz uczucie niestabilności stawu, które uniemożliwiają normalne poruszanie kończyną.

Przykładowe procedury wykonywane w obrębie stawu barkowego:

Artroskopia diagnostyczna stawu ramiennego
    Artroskopia lecznicza stawu ramiennego
    Artroskopia rekonstrukcyjna mięśnia podłopadkowego
    Artroskopowe leczenie niestabilności metodą latarjet
    Artroskopowa stabilizacja stawu ramiennego
    Rekonstrukcja stożka rotatorów
    Artroskopowe zespolenie złamania panewki łopatki
    Protezoplastyka (anatomiczna, odwrócona)

Dolegliwości związane ze stawem ramiennym są bardzo powszechne. Ich najczęstszą przyczyną są przeciążenia, powtarzalne mikroprzeciążenia i urazy otaczających go tkanek miękkich, powstające w trakcie codziennych czynności czy aktywności sportowej.

ZWICHNIĘCIA

W wyniku kontuzji i urazów barku może dochodzić do zwichnięć. Jest to bardzo często związane z uprawianiem niektórych sportów. Zwichnięcia występują najczęściej u kulturystów, narciarzy, hokeistów, jeźdźców konnych czy piłkarzy ręcznych. Do kontuzji dochodzi w wyniku upadku, bądź przy silnym uderzeniu. Jeśli doszło do uszkodzenia struktur stawu, pojawia się ból, który uniemożliwia normalne poruszanie ręką. Dodatkowo może pojawić się obrzęk i zniekształcenie stawu, którym zwykle towarzyszy zasinienie spowodowane wewnętrznym krwotokiem.

ZAPALENIE ŚCIĘGIEN MIEŚNI

Często przyczyną bólu w obrębie stawu ramiennego jest zapalenie ścięgien mięśni. Stożek rotatorów – jest to struktura anatomiczna złożona ze ścięgien i mięśni, odpowiedzialna za stabilizację głowy kości ramiennej w stawie. Zazwyczaj zapalenie dotyczy ścięgien mięśni:
– nadgrzebieniowego,
– podgrzebieniowego,
– podłopatkowego.
Jednak stan zapalny może powstać także w innych ścięgnach. W takiej sytuacji powstający ból jest punktowy i pojawia się przy określonych ruchach.

PRZECIĄŻENIE

Wiele osób doświadczyło w swoim życiu przeciążenia stawu ramiennego. Bardzo często do takiej kontuzji dochodzi w wyniku naciągnięcia lub naderwania więzadeł, elementów ścięgien czy mięśni. Najczęściej ma to miejsce podczas uprawiania sportu lub forsownej pracy fizycznej. W takich sytuacjach ramię może przemieszczać się poza dopuszczalny zakres ruchomości, dając w efekcie ból i uczucie dyskomfortu.

NIESTABILNOŚĆ BARKU

Najczęściej pojawia się w efekcie źle leczonego zwichnięcia barku. Przyczyną mogą być nieprawidłowo zregenerowane elementy utrzymujące pracę barku, niewłaściwe unieruchomienie lub repozycja barku, ale również źle prowadzona rehabilitacja po urazie. Niestabilność spowodować może także sam pacjent, który nie stosuje się do zaleceń lekarza i fizjoterapeuty i zbyt wcześnie podejmie aktywność fizyczną po kontuzji.

brzóska-Roman

dr n.med. Brzóska Roman

Specjalizuje się w chirurgii artroskopowej barku, w tym w leczeniu urazów sportowych. Prezydent sekcji barkowej Europejskiego Stowarzyszenia Ortopedii Sportowej, Chirurgii Kolana i Artroskopii (ESA-ESSKA) 2016-2018. W roku 2009 jako pierwszy w Polsce wykonał kostną rekonstrukcję brzegu panewki stawu ramienno-łopatkowego techniką artroskopową.

Błasiak-Adrian

dr n.med. Błasiak Adrian

Specjalizuję się w leczeniu schorzeń i urazów narządu ruchu, związanych ze sportem oraz chorób zwyrodnieniowych narządu ruchu, a w szczególności tych, dotyczących barku i stawu kolanowego, ale także stawu łokciowego, skokowego czy nadgarstka.

Laprus-Hubert

lek. Laprus Hubert

w trakcie specjalizacji

Specjalizuje się w schorzeniach: kończyny górnej, a przede wszystkim barku, łokcia i ręki. Zajmuje się również problemami urazowymi i zwyrodnieniowymi stawu kolanowego. Stosuje głównie małoinwazyjne i biologiczne metody leczenia oraz nowoczesną, skoncentrowaną na problemie rehabilitację

Solecki-Wojciech

lek. Solecki Wojciech

Szczególnie interesuje się artroskopowymi metodami leczenia uszkodzeń kolana, barku oraz traumatologią narządu ruchu.

Więcek-Roman

dr n. med. Wiącek Roman

Specjalizuje się szczególnie w chirurgii ręki.

Przyjmuje Pacjentów z takimi chorobami jak zespół kanału nadgarstka, choroba Dupuytrena, palec strzelający (zatrzaskujący), ostre i zastarzałe uszkodzenie ścięgien zginaczy i prostowników, uszkodzenie nerwów obwodowych włącznie z przeszczepami kablowymi wykonywanymi techniką mikrochirurgiczną…