Sekcja Biodra - Ortopedia Sportowa

SEKCJA BIODRA

Leczenie kontuzji i urazów biodra

Staw biodrowy jest jednym z najciężej pracujących stawów naszego ciała. Staw ten musi nosić nasz ciężar bez względu na to, czy stoimy, biegamy, siedzimy, leżymy, czy kucamy. Często też atakują go różnego rodzaju choroby, a z wiekiem dochodzi do coraz większego jego zużycia. Do urazu stawu biodrowego może dojść w wyniku upadku bądź podczas wysiłku fizycznego z nadmiernym obciążeniem na staw. W takiej sytuacji pojawia się ból, który powinien nam zasygnalizować, że trzeba się udać do lekarza.

Biodra są motorem napędowym np. biegacza, można pokusić się o stwierdzenie, że zarządzają ruchem całego szkieletu. Nieprawidłowe ustawienie obręczy biodrowej powoduje zaburzenie rytmu biegu i ma bezpośredni wpływ na technikę biegu. Brak odpowiedniej mobilności bioder może w konsekwencji prowadzić do kontuzji w innych częściach ciała.

Biodro jest wieloosiowym stawem kończyny dolnej, który umożliwia wykonywanie wielu skomplikowanych ruchów. Odbywają się one w trzech zasadniczych płaszczyznach (strzałkowa, czołowa, poprzeczna) oraz we wszystkich płaszczyznach jako kombinacja ruchów. W zestawieniu z rozbudowanym i skomplikowanym aparatem mięśniowym, staw biodrowy odgrywa kluczową rolę dla funkcji lokomocyjnych człowieka. Prawidłowe ukształtowanie stawu warunkuje sprawność i płynne ruchy. Długotrwałe obciążenia mogą znacząco zmienić biomechanikę stawu i przyczynić się do zmian zwyrodnieniowych

Przykładowe procedury wykonywane w obrębie stawu biodrowego:

Endoprotezoplastyka stawu biodrowego cementowa
    Endoprotezoplastyka stawu biodrowego bezcementowa – CoCr
    Endoprotezoplastyka stawu biodrowego bezcementowa – Oxinium
    Endoprotezoplastyka stawu biodrowego bezcementowa – trzpień przynasadowy
    Endoprotezoplastyka stawu biodrowego hybrydowa
    Endoskopowe usunięcie kaletki krętarza

Kuliste głowy kości udowych są wciśnięte w dopasowane do nich panewki w miednicy. Powierzchnie stawu pokryte są gładką chrząstką. Mięśnie, więzadła i ścięgna zapewniają temu układowi stabilność i ograniczają zakres ruchu. Niestety, czasami coś się psuje. Oto najczęstsze problemy z biodrami.

NACIĄGNIĘCIE

Czasami, podczas wykonywania dynamicznych ruchów, dochodzi do naciągnięcia lub naderwania włókien mięśniowych, w wyniku czego każdy ruch nogą wywołuje ból. Zazwyczaj wystarczy kilka dni odpoczynku i zimne okłady aby dolegliwości ustąpiły. Jeżeli po kilku dniach problem dalej występuje, konieczna jest konsultacja lekarska.

TENDINOPATIA

Podczas zbyt intensywnych treningów, może dojść do uszkodzenia ścięgien łączących mięśnie pośladkowe z kością biodrową. W rezultacie pojawia się ból podczas chodzenia czy wchodzenia po schodach. W takich sytuacjach zalecana jest wizyta u fizjoterapeuty w celu wzmocnienia mięśni odwodzących.

ZAPALENIE KALETEK

Kaletka przypomina nieco amortyzującą poduszkę wypełnioną cieczą. W stawie biodrowym jest kilka kaletek – gdy dochodzi do ich zapalenia, ból najpierw jest ostry, a później rozlany. Zapaleniu kaletek sprzyja długotrwałe, powtarzalne obciążenie, np. długie biegi po twardej powierzchni.

USZKODZONY OBRĄBEK PANEWKI

Obrąbek stawu biodrowego to trójkątna struktura, zbudowana głównie z chrząstki, pogłębiająca panewkę stawu – coś w rodzaju ochronnego kołnierza wystającego z panewki i obejmującego głowę kości udowej. Podczas wykonywania ćwiczeń wymagających zginania stawu do granic jego zakresu (np. głębokie przysiady), może dojść do uszkodzenia obrąbka, a jego naprawa może wymagać interwencji chirurgicznej.

ZWYRODNIENIE (ARTROZA)

Wyściełająca staw chrząstka ściera się z czasem, ale może też zostać uszkodzona wcześniej, szczególnie w przypadku nadwagi pacjenta. Do wystąpienia objawów zwyrodnieniowych mogą się także przyczynić wcześniejsze kontuzje biodra, do których dochodzi podczas intensywnych treningów, zwłaszczy przy biegiach długodystansowych.

DYSPLAZJA

Ból bioder może być też skutkiem nierozpoznanej dysplazji, czyli nieprawidłowej budowy anatomicznej stawu biodrowego – panewka jest zbyt płaska i nie stanowi poprawnego oparcia dla głowy kości udowej. Naprawa takiego biodra wymaga interwencji chirurga.

Podżorski-Jerzy

dr n. med. Podżorski Jerzy

Kierownik oddziału ortopedyczno-urazowego Szpitala św. Łukasza.
Specjalizuje się w reumoortopedii oraz endoprotezoplastyce stawu biodrowego i kolanowego. Przyjmuje Pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawów, zwłaszcza kolanowego, biodrowego i kręgosłupa oraz ze zmianami spowodowanymi chorobami zapalnymi stawów.

Warchał-Bartłomiej

lek. Warchał Bartłomiej

Specjalizuje się w chirurgii urazowej całego układu kostnego szczególnie stawu kolanowego, skokowego oraz stopy.Szczególnie interesuje się artroskopowymi metodami leczenia uszkodzeń kolana, barku oraz traumatologią narządu ruchu.

Więcek-Roman

dr n. med. Wiącek Roman

Specjalizuje się szczególnie w chirurgii ręki.

Przyjmuje Pacjentów z takimi chorobami jak zespół kanału nadgarstka, choroba Dupuytrena, palec strzelający (zatrzaskujący), ostre i zastarzałe uszkodzenie ścięgien zginaczy i prostowników, uszkodzenie nerwów obwodowych włącznie z przeszczepami kablowymi wykonywanymi techniką mikrochirurgiczną…

Tomaszewski-Krzysztof

lek. Tomaszewski Krzysztof

Mikusz-Piotr

lek. Mikusz Piotr

Specjalizuje się w schorzeniach kończyny dolnej (kolana, stawu skokowego i stopy). Diagnostyka i leczenie schorzeń układu mięśniowo – szkieletowego (choroby przeciążeniowe, entezopatie, zwyrodnienia) oraz urazów narządu ruchu (leczenie złamań kości, urazów sportowych, skręceń, naderwań i uszkodzeń w obrębie stawów, mięśni i ścięgien).