Sekcja Kolana - Ortopedia Sportowa

SEKCJA KOLANA

Leczenie kontuzji i urazów kolana

W sportach wyczynowych formy przygotowawcze do zwiększenia wysiłku fizycznego są ustalone obligatoryjnie. Natomiast w tzw. rekreacji fizycznej bardzo często zapomina się o odpowiednim przygotowaniu. Staw kolanowy składa się funkcjonalnie z dwóch części: dużego stawu udowo-piszczelowego i mniejszego stawu rzepkowo-udowego.

W celu uniknięcia kontuzji istotne jest, aby każdy trening poprzedzić odpowiednią rozgrzewką, która przygotuje organizm do intensywnej pracy. Nie bez znaczenia pozostaje również elastyczność mięśni ułatwiająca wykonywanie ćwiczeń, a także usprawniająca funkcjonowanie stawu kolanowego.

Staw kolanowy jest stawem łączącym kość udową, piszczelową i rzepkę, tworząc staw udowo-piszczelowy i udowo-rzepkowy. W kolanie znajdują się dwie łąkotki, które w czasie ruchu dopasowują do siebie powierzchnie stawowe. Staw jest wzmocniony więzadłami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Staw kolanowy jest jednym z najbardziej obciążanych stawów w ciele człowieka.

Przykładowe procedury wykonywane w obrębie stawu kolanowego:

artroskopia lecznicza stawu kolanowego
    artroskopowa rekonstrukcja więzadła krzyżowego przedniego kolana (ACL)
    artroskopowa rekonstrukcja więzadła krzyżowego tylnego kolana (PCL)
    artroskopowa rekonstrukcja więzadła krzyżowego tylnego kolana z kompleksem tylno-bocznym (PCL + PLC)
    naprawa więzadeł kolana (MCL i LCL) metodą „internal bracing” z artroskopią
    usunięcie torbieli łąkotki z artroskopią i zszyciem łąkotki
    artroskopowa naprawa uszkodzeń chrząstki stawu kolanowego z przeszczepem koncentratu komórek macierzystych na matrycy kolagenowej (sucha artroskopia)
    endoprotezoplastyka całkowita kolana - proteza CoCr
    endoprotezoplastyka całkowita kolana- proteza JOURNEY BCS
    endoprotezoplastyka całkowita kolana- proteza JOURNEY BCS OXINIUM
    endoprotezoplastyka całkowita kolana- proteza Oxinium
    endoprotezoplastyka jednoprzedziałowa kolana – Oxinium
    endoprotezoplastyka jednoprzedziałowa kolana- CoCr
    osteotomia HTO
    artroskopowa synowektomia stawu kolanowego
    usunięcie torbieli dołu podkolanowego (Bakera)
    artroskopowa plastyka łąkotki
    artroskopowy przeszczep implantu łąkotki kolagenowej
    naprawa więzadła rzepkowo-udowego (MPFL) z artroskopią
    rekonstrukcja więzadła rzepkowo-udowego (MPFL) z artroskopią
    transpozycja przyczepu więzadła rzepki (TTO) z rekonstrukcją MPFL
    trochleoplastyka z artrotomią

Staw kolanowy warunkuje prawidłowe funkcjonowanie niezbędne do wykonywania codziennych, podstawowych czynności oraz aktywności fizycznych.

SKRĘCENIE STAWU KOLANOWEGO

Skręcenie stawu kolanowego dotyczy więzadeł, charakteryzujących się niewielka elastycznością. Podstawowem zadaniem więzadeł jest asekuracja stawu i ochrona przed niewłaściwymi ruchami np. szybki ruch skrętny. Taki ruch doprowadza do przeciążenia kolana i uszkodzenia więzadeł i innych struktur kolana. Wyróżniamy trzy stopnie natężenia urazu skrętnego kolana:

• niewielki – powodujący nieznaczny dyskomfort w czasie ruchu. Zaleca się leczenie zachowawcze polegające na łagodzeniu bólu oraz unieruchomieniu stawu.
  • umiarkowany – w tym przypadku uszkodzona zostaje część włókien więzadłowych oraz torebka stawowa. Występić może obrzęk jak również dolegliwości bólowe. Zaleca się konsultację lekarską w celu leczenia przeciwbólowego i przeciwobrzękowego. Po okresie unieruchomienia stawu, pod kontrolą fizjoterapeuty wprowadza się odpowiednie zestawy ćwiczeń.
  • ciężki – polegający na całkowitym zerwaniu ciągłości więzadeł. Kolano jest niestabilne, w czasie badania obecne są patologiczne ruchy w stawie, występuje silny ból. W procesie leczenia wykonuje się chirurgiczną rekonstrukcję zerwanych więzadeł (najlepiej metodą artroskopową). Po zabiegu konieczne jest poddanie się specjalistycznej rehabilitacji.

USZKODZENIE ŁĄKOTEK

Kontuzja ta może wystąpić podczas uprawiania niemalże każdego rodzaju aktywności fizycznej. Jej przyczyną bywa nagły, wyprostny ruch w stawie kolanowym. Łąkotki to delikatne struktury odpowiedzialne za amortyzację i dopasowanie powierzchni stawowych, które z wiekiem tracą swoje właściwości. Głównym objawem uszkodzenia łąkotek jest ból w bocznej i przyśrodkowej części stawu kolanowego.

USZKODZENIA WIĘZADŁOWE

Uszkodzenia więzadłowe w sporcie amatorskim najczęściej dotykają więzadeł pobocznych. W tym przypadku mamy do czynienia z naciągnięciem bądź naderwaniem struktur więzadłowych. Pojawia się wtedy bolesność w miejscu przyczepów tych wiązadeł, nasilająca się po ucisku. W czasie badania lekarz ocenia występowanie bólu w pozycji skręcenia lekko ugiętego kolana. W badaniu ultrasonograficznym charakterystyczny jest obrzęk w okolicach przyczepów z zachowaniem ciągłości wiązadeł. Proces leczenia zakłada ograniczenie ruchomości tego kolana oraz jego chłodzenie. Może zdarzyć się również całkowite przerwanie ciągłości więzadła, które leczone jest operacyjnie.

ZAPALENIE ŚCIĘGNA

Zapalenie ścięgien powstaje w efekcie regularnego powtarzania tej samej czynności. Jeżeli daną aktywność fizyczną wykonujemy w sposób niepoprawny to wzrasta ryzyko wystąpienia stanu zapalnego. Nieprawidłowe przygotowanie do wysiłku fizycznego (brak rozgrzewki) może sprzyjać występowaniu zapalenia ścięgien. Stany zapalne ścięgien częściej występują u osób po ukończeniu 40 roku życia. Ścięgna wraz z wiekiem tracą swoją elastyczność. Najczęstszym objawem zapalenia ścięgien jest ból w jego okolicy. Zaleca się postępowanie oszczędzające taki staw (ograniczenie wysiłku fizycznego), można także zastosować żele przeciwbólowe. Przy przewlekających się dolegliwościach wskazana jest konsultacja ortopedyczna w celu „ostrzyknięcia” ścięgna lekami przeciwzapalnymi, bądź inna terapia.

Solecki-Andrzej

dr n.med. Solecki Andrzej

Specjalizuje się w chirurgii stawu kolanowego. W ostatnich latach zajmuje się badaniami w dziedzinie problematyki schorzeń stawu rzepkowo-udowego, uszkodzeń więzadeł, łąkotek i urazów sportowych stawu kolanowego. Przeprowadził pierwszą w Polsce anatomiczną dwupęczkową rekonstrukcję więzadła krzyżowego przedniego (ACL).

Błasiak-Adrian

dr n.med. Błasiak Adrian

Specjalizuję się w leczeniu schorzeń i urazów narządu ruchu, związanych ze sportem oraz chorób zwyrodnieniowych narządu ruchu, a w szczególności tych, dotyczących barku i stawu kolanowego, ale także stawu łokciowego, skokowego czy nadgarstka.

Podżorski-Jerzy

dr n. med. Podżorski Jerzy

Kierownik oddziału ortopedyczno-urazowego Szpitala św. Łukasza.
Specjalizuje się w reumoortopedii oraz endoprotezoplastyce stawu biodrowego i kolanowego. Przyjmuje Pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawów, zwłaszcza kolanowego, biodrowego i kręgosłupa oraz ze zmianami spowodowanymi chorobami zapalnymi stawów.

Ring-Rafał

lek. Ring Rafał

Specjalizuje się w schorzeniach kończyny dolnej (kolana, stawu skokowego i stopy).

• diagnostyka i leczenie schorzeń układu mięśniowo – szkieletowego (choroby przeciążeniowe, entezopatie, zwyrodnienia) oraz urazów narządu ruchu. (leczenie złamań kości, urazów sportowych, skręceń, naderwań i uszkodzeń w obrębie stawów, mięśni i ścięgien)
Solecki-Wojciech

lek. Solecki Wojciech

Szczególnie interesuje się artroskopowymi metodami leczenia uszkodzeń kolana, barku oraz traumatologią narządu ruchu.