SEKCJA ŁOKCIA

Leczenie kontuzji i urazów łokcia

Urazy łokcia wywołane są najczęściej nadmiernym przeciążeniem lub wykonywaniem rutynowych, powtarzalnych aktywności. Poszczególne schorzenia mogą być także charakterystyczne dla sportowców wykonujących sporty, w których dochodzi do przeciążania stawu łokciowego (bokserzy, golfiści, tenisiści).

Staw łokciowy może wykonywać ruchy zginania, prostowania, nawracania i odwracania. Skomplikowana budowa łokcia sprzyja powstawaniu kontuzji. Ból łokcia może być spowodowany zaburzeniami samego stawu (np. zapalenie stawu, choroba zwyrodnieniowa), zaburzeniami okołostawowymi (np. łokieć tenisisty) czy też bólem rzutowanym (ból pochodzący z okolic szyi lub barku). Bardzo często lekceważymy te dolegliwości bólowe, uznając je za efekt niegroźnego przeciążenia lub drobnej kontuzji.

Staw łokciowy, jak każdy inny staw, jest narażony na typowe urazy: zwichnięcia, złamania czy choroby stawowe oraz na specyficzne tylko dla tego stawu dolegliwości. Staw łokciowy jest stawem o bardzo skomplikowanej budowie, gdyż w jego obrębie, znajdują się trzy stawy otoczone jedną torebką: staw ramienno-łokciowy, ramienno-promieniowy oraz promieniowo-łokciowy bliższy.

Przykładowe procedury wykonywane w obrębie stawu łokciowego:

Artroskopia lecznicza łokcia z usunięciem ciał wolnych
    Operacja kaletki stawu łokciowego
    Operacja zespołu rowka nerwu łokciowego
    Synowektomia łokcia
    Łokieć golfisty - zapalenia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej
    Łokieć tenisisty - zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej
    Operacja zespołu rowka nerwu łokciowego z transpozycją podskórną
    Operacja zespołu rowka nerwu łokciowego z transpozycją podmięśniową

Łokieć, jak każdy inny staw, jest narażony na typowe urazy i kontuzje. Najczęściej spotykanymi dolegliwościami w tym stawie są zapalenia nadkłykci kości ramiennej, zwane popularnie przez amatorów sportu „łokciem tenisisty” oraz „łokciem golfisty„.

ŁOKIEĆ TENISISTY

Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej to prawidłowa nazwa popularnego „łokcia tenisisty”, który wbrew obiegowej nazwie nie dotyka tylko tenisistów. Jest to bolesna dolegliwość mająca swoje źródło w patologii okolicy przyczepu ścięgien mięśni prostowników nadgarstka do kości ramiennej. Objawia się to dolegliwościami bólowymi właśnie w tej okolicy, co znacznie upośledza funkcję kończyny górnej. Najczęstszą przyczyną tej kontuzji i związanych z nią dolegliwości są zmiany degeneracyjne w stawie, a dokładniej – uszkodzenie włókien kolagenowych oraz nieprawidłowe ukrwienie miejsca przyczepu ścięgna do kości, spowodowane przewlekłymi przeciążeniami i mikrourazami. Szacuje się, że łokieć tenisisty dotyczy około 3% populacji ogólnej.

ŁOKIEĆ GOLFISTY

Zapalenie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej popularnie zwane łokciem golfisty (czasami również łokciem oszczepnika), polega na dolegliwościach związanych z zespołem bólowym tkanek miękkich położonych w przyśrodkowej okolicy stawu łokciowego. Kontuzja ta najczęściej spowodowana jest mikrouszkodzeniami powstającymi na skutek przeciążenia więzadeł w okolicy nadkłykcia przyśrodkowego. Najczęściej cierpią na nią osoby często powtarzające ruchy nadgarstka przeciwko oporowi.
Przeciążenia te prowadzą do uszkodzenia ścięgien mięśni zginaczy przyczepiających się do przyśrodkowego nadkłykcia kości ramiennej. Czasami występuje również u osób, które przeszły inne urazy w obrębie kończyny górnej. Najczęściej schorzenie to dotyczy osób między 45 a 60 rokiem życia, częściej mężczyzn niż kobiet.

brzóska-Roman

dr n.med. Brzóska Roman

Specjalizuje się w chirurgii artroskopowej barku, w tym w leczeniu urazów sportowych. Prezydent sekcji barkowej Europejskiego Stowarzyszenia Ortopedii Sportowej, Chirurgii Kolana i Artroskopii (ESA-ESSKA) 2016-2018. W roku 2009 jako pierwszy w Polsce wykonał kostną rekonstrukcję brzegu panewki stawu ramienno-łopatkowego techniką artroskopową.

Błasiak-Adrian

dr n.med. Błasiak Adrian

Specjalizuję się w leczeniu schorzeń i urazów narządu ruchu, związanych ze sportem oraz chorób zwyrodnieniowych narządu ruchu, a w szczególności tych, dotyczących barku i stawu kolanowego, ale także stawu łokciowego, skokowego czy nadgarstka.

Więcek-Roman

dr n. med. Wiącek Roman

Specjalizuje się szczególnie w chirurgii ręki.

Przyjmuje Pacjentów z takimi chorobami jak zespół kanału nadgarstka, choroba Dupuytrena, palec strzelający (zatrzaskujący), ostre i zastarzałe uszkodzenie ścięgien zginaczy i prostowników, uszkodzenie nerwów obwodowych włącznie z przeszczepami kablowymi wykonywanymi techniką mikrochirurgiczną…

Solecki-Wojciech

lek. Solecki Wojciech

Szczególnie interesuje się artroskopowymi metodami leczenia uszkodzeń kolana, barku oraz traumatologią narządu ruchu.

Laprus-Hubert

lek. Laprus Hubert

w trakcie specjalizacji

Specjalizuje się w schorzeniach: kończyny górnej, a przede wszystkim barku, łokcia i ręki. Zajmuje się również problemami urazowymi i zwyrodnieniowymi stawu kolanowego. Stosuje głównie małoinwazyjne i biologiczne metody leczenia oraz nowoczesną, skoncentrowaną na problemie rehabilitację