SEKCJA STOPY

Leczenie kontuzji i urazów stopy

Urazy stawów skokowych są jednymi z najczęściej występujących w sporcie profesjonalnym jak i amatorskim. Uszkadzanymi podczas tych urazów strukturami są zwykle więzadła, m.in.: więzadło strzałkowo-skokowe przednie.

Ból w okolicy stopy to dokuczliwa dolegliwość, która najczęściej szybko mija, jednak zdarza się, że przewlekła i uciążliwa może wskazywać na poważne schorzenia. Ból może wiązać się z błahą przyczyną, jak niewygodne buty, ale może też świadczyć o chorobie ogólnoustrojowej.

Stopa to wytrzymała i skomplikowana struktura anatomiczna. Zbudowana jest z 26 kości i ponad 100 więzadeł. W obrębie stopy możemy wyróżnić aż 33 stawy! Stopa podtrzymuje całe ciało poprzez staw skokowy, stworzony z kości strzałkowej i kości piszczelowej, które otaczają kość skokową. Uszkodzenia w obrębie więzadeł stabilizujących ten staw mogą prowadzić do niestabilności i poważnych urazów.

Przykładowe procedury wykonywane w obrębie stopy:

Artroskopia lecznicza i resekcja kości dodatkowej tyłostopia
    Naprawa (klejenie lub szycie) świeżego uszkodzenia ścięgna Achillesa
    Naprawa (klejenie lub szycie) zastarzałego uszkodzenia ścięgna Achillesa
    Artrodeza potrójna z operacją palucha koślawego
    Operacja palca młotkowatego
    Osteotomia korekcyjna kości śródstopia
    Operacja palca młotkowatego metodą przezskórną
    Operacja palucha koślawego - usztywnienie stawu śródstopno-paliczkowego
    Rewizja, oczyszczenie i naprawa ścięgien strzałkowych z osteotomią korygującą ( I kość śródstopia/ kość piętowa)
    Usztywnienie stawu stępowo-śródstopnego
    Osteotomie (w tym miniinwazyjne) lub usztywnienia stawów palców II- V
    Plastyka zastarzałego uszkodzenia ścięgna Achillesa z transferem FHL
    Operacja deformacji Haglunda
    Plastyka niestabilności bocznej stawu skokowego

Ból w okolicach kostki najczęściej pojawia się w sytuacji patologii przenoszenia obciążenia przez staw skokowy na stopę. Stopa to stosunkowo mała płaszczyzna podparcia w stosunku do masy ciała ludzkiego, dlatego też jest ona podatna na urazy skrętne i destabilizujące.

„NOGA TENISISTY”

Popularne określenie uszkodzenia połączenia brzuśćcowo-ścięgnistego głowy przyśrodkowej mięśnia brzuchatego łydki. Kontuzja ta powstaje najczęściej jako wynik gwałtownych startów i zahamowań, często w kierunku bocznym. Do głównych objawów zalicza się ostry ból oraz pozostałe cechy stanu zapalnego

ZAPALENIE ŚCIĘGNA ACHILLESA

Ścięgno piętowe znane jako ścięgno Achillesa jest jednym z najsilniejszym ścięgien w obrębie całego organizmu ludzkiego. Dzięki swojej budowe jest dostosowane do przenoszenia dużych obciążeń. Jednak w przypadku powtarzających się przeciążeń, oraz zmian związanych z wiekiem dochodzi w nim do zmian zapalnych. Aby uniknąć schorzenia, należy pamiętać o ćwiczeniach rozciągających, a także o koniecznej rozgrzewce przed rozpoczęciem aktywności sportowej.

SKRĘCENIE STAWU SKOKOWEGO

Skręcenie stawu skokowego to jedna z najczęstszych kontuzji, która dotyka osoby aktywne fizycznie, przede wszystkim sportowców. Ruch w obrębie stawu poza jego fizjologiczny zakres doprowadza do jego skręcenia. Towarzyszy temu uszkodzenie torebki stawowej oraz więzadeł tworzących staw. W zależności od siły, mamy do czynienia z naciągnięciem lub częściowym a nawet całkowitym rozerwaniem struktur.

ZERWANIE ŚCIĘGNA ACHILLESA

Zgodnie z literaturą, zdrowe ścięgno achillesa nie zrywa się. Przypadki zerwania ścięgna obserwowane są w wyniku wcześniejszych zmian zapalno-zwyrodnieniowych. Zmiany te bardzo często nie dają wyraźnych sygnałów i dopiero zerwanie ścięgna jest pierwszym objawem jaki może zaobserwować pacjent. Jest to poważny uraz wymagający leczenia operacyjnego.

PRZEWLEKŁA NIESTABILNOŚĆ STAWU SKOKOWEGO

W wyniku pojedynczego urazu lub powtarzających się skręceń, może dojść do rozciągnięcia więzadeł stabilizujących staw skokowy, co powoduje pojawienie się zaburzeń jego biomechaniki. Niestabilność stawu skokowego objawia się bólem, obrzękami oraz skłonnością do kolejnych skręceń.

USZKODZENIE ŚCIĘGIEN STRZAŁKOWYCH

Kontuzje te powstają najczęściej na skutek pojedynczego lub powtarzających się obciążeń. Mogą prowadzić do powstania stanu zapalnego w obrębie ścięgna i jego pochewki, do podłużnych pęknięć, rozerwań ścięgna lub uszkodzenia troczka ścięgien strzałkowych. Czasami wymagają leczenia operacyjnego.

ZŁAMANIE KOSTEK GOLENI

Uraz skrętny stawu skokowego może w rezultacie doprowadzić do złamania kostek goleni. Rozróżnić możemy złamania jednokostkowe, dwukostkowe i trójkostkowe. Złamania kostek goleni są poważnymi urazami stawu skokowego i wymagają konsultacji lekarskiej i leczenia operacyjnego.

ZŁAMANIA ZMĘCZENIOWE KOŚCI ŚRÓDSTOPIA

Kontuzje najczęściej dotyczące biegaczy, zwłaszcza długodystansowych. Są to złamania powstałe na skutek długotrwałych przeciążeń i sumowania się złamań pojedynczych beleczek kostnych. Szczególnie często występują po gwałtownym zwiększeniu obciążeń.

Bienek-Tomasz

dr n. med. Bienek Tomasz

Specjalizuje się w leczeniu deformacji nabytych stopy, urazów stopy i stawu skokowego, następstw złamań stopy, złamań dostawowych w obrębie stawu łokciowego. Wykonuje pełen zakres zabiegów z dziedziny traumatologii ( z wyjątkiem operacji kręgosłupa).

Ring-Rafał

lek. med. Ring Rafał

Specjalizuje się w schorzeniach kończyny dolnej (kolana, stawu skokowego i stopy).

• diagnostyka i leczenie schorzeń układu mięśniowo – szkieletowego (choroby przeciążeniowe, entezopatie, zwyrodnienia) oraz urazów narządu ruchu. (leczenie złamań kości, urazów sportowych, skręceń, naderwań i uszkodzeń w obrębie stawów, mięśni i ścięgien)
Warchał-Bartłomiej

lek. med. Warchał Bartłomiej

Specjalizuje się w chirurgii urazowej całego układu kostnego szczególnie stawu kolanowego, skokowego oraz stopy. Szczególnie interesuje się artroskopowymi metodami leczenia uszkodzeń kolana, barku oraz traumatologią narządu ruchu.

Podsiadło-Mikołaj

lek. med. Podsiadło Mikołaj

w trakcie specjalizacji z ortopedii i traumatologii narządu ruchu

Specjalizuje się w schorzeniach:barku, kolana, stawu skokowego i stopy. Małoinwazyjne oraz biologiczne metody leczenia.